מחקרים

טיפול משולש ל-COPD מפחית את הסיכון לתמותה

מסקירה שנערכה על הטיפול המשולש ל-COPD עולה כי הפחתת הסיכון לתמותה תחת טיפול זה משויכת בעיקרה להפחתת שיעורי ההתלקחויות, וכי מרכיב הסטרואידים משחק תפקיד חשוב ביעילות הטיפול

בסקירה שממצאיה פורסמו בכתב העת 'Mayo Clinic Proceedings', החוקרים תיארו את גישת הטיפול המשולש בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ואת תוצאי המחלה תחת טיפול זה.

בשנת 2020, COPD הייתה הגורם החמישי לתמותה בארצות הברית, בניכוי מחלת הקורונה. נטל התמותה בעקבות COPD עולה בהתמדה מאז שנות ה-80. ידוע כי הפסקת עישון, טיפול ארוך טווח עם חמצן, הנשמה לא פולשנית וניתוחים להפחתת הנפח הריאתי משפיעים לטובה על הסיכון לתמותה. עם זאת, עד לאחרונה לא היה ברור מהי מידת ההשפעה של טיפולים תרופתיים על התמותה מכל סיבה בחולים אלו.

טיפולים תרופתיים בשאיפה לחולים עם COPD כוללים שילובים של long-acting muscarinic receptor antagonists (LAMAs), long-acting-β2-agonists ,(LABAs) וסטרואידים בשאיפה (ICS: inhaled corticosteroid). הניסויים הקליניים IMPACT ו-ETHOS שפורסמו לאחרונה דיווחו על כך שקיים יתרון לטיפול המשולש עם ICS/LAMA/LABA מבחינת שיעורי התמותה בהשוואה לטיפול כפול עם LAMA/LABA.

בניסוי IMPACT נמצא כי הטיפול עם Fluticasone furoate/ umeclidinium/ vilanterol הפחית באופן מובהק את הסיכון לתמותה מכל סיבה on-/off-treatment לעומת הטיפול עם umeclidinium/ vilanterol (יחס הסיכונים, 0.72; רווח בר-סמך של 95% 0.53-0.99; P=0.042).

בנוסף לממצאים הללו, הניסוי ETHOS הדגים הפחתה מובהקת בסיכון לתמותה מכל סיבה on-/off-treatment בקרב חולים שטופלו עם budesonide/ glycopyrrolate/ formoterol לעומת glycopyrrolate/ formoterol (יחס הסיכונים, 0.51 [0.33 עד 0.80]; nominal P=.0035).

שני הניסויים כללו אוכלוסיות של חולי COPD סימפטומטיים הנמצאים בסיכון גבוה להתלקחות (אקססרבציה) עתידית. אנליזת פוסט-הוק של נתוני החיות הסופיים של המשתתפים הצביעה על כך שהיתרונות הטיפוליים שנצפו מבחינת התמותה משויכים למרכיב ה-ICS.

לסיכום, טיפול משולש בחולי COPD מפחית את הסיכון לתמותה בחולים סימפטומטיים, המאופיינים עם חסימה של זרימת האוויר בדרגה בינונית או חמורה, עם היסטוריה של התלקחויות בינוניות או חמורות. החוקרים מציינים כי התועלת הטיפולית עשויה לנבוע מהפחתת שיעור ההתלקחויות. עוד מוסיפים החוקרים כי מאמצי המחקר העתידיים בנושא צריכים להתמקד בשיפור הפרוגנוזה לטווח הארוך בקרב חולי COPD.

מקור:

Mintz M, Barjaktarevic I, Mahler DA, Make B, Skolnik N, Yawn B, Zeyzus-Johns B, Hanania NA. Reducing the Risk of Mortality in Chronic Obstructive Pulmonary Disease With Pharmacotherapy: A Narrative Review. Mayo Clin Proc. 2023 Feb;98(2):301-315. doi: 10.1016/j.mayocp.2022.09.007. PMID: 36737119.

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  טיפול משולש,  התלקחות COPD,  LAMA,  LABA
תגובות