חדשות

אות חברה של כבוד בחברה האירופאית להרדמה לפרופ' מטות

טקס הענקת האות ייערך ביוני במילאנו. הבחירה – "על תרומתה לקידום הפעילות המדעית והחינוך הרפואי והיותה מנהיגה ומופת ברמה בינלאומית"

רופ' עידית מטות. צילום: דוברות איכילוב

פרופ׳ עדית מטות, מנהלת האגף הכירורגי ומנהלת מערך ההרדמה, כאב וטיפול נמרץ במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב התבשרה אתמול (ג') על בחירתה ל"חברה של כבוד לכל החיים" בחברה האירופאית להרדמה וטיפול נמרץ. זהו תואר הכבוד הגבוה ביותר שמעניקה החברה האירופאית.

בהודעה על בחירתה של פרופ' מטות צוינו "תרומתה היוצאת מן הכלל לפיתוח הפעילות המדעית של החברה, לקידום החינוך הרפואי, מנהיגותה והיותה role model לרופאות מרדימות ולרופאים מרדימים ברמה הבינלאומית". אות הכבוד יוענק לה בטקס שייערך במילאנו ב-4 ביוני.

פרופ' מטות ילידת ישראל, היא בתה של רופאה מרדימה, פרופ' אירנה מוניס-חס ז"ל שעבדה בבית החולים רמב"ם בחיפה והייתה בין 63 בוגרי המחזור הראשון של הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית. פרופ' מטות הלכה בדרכה. היא בוגרת הריאלי בחיפה, לתואר דוקטור ברפואה למדה במסגרת העתודה האקדמאית, עשתה שנת סטאז' בהדסה עין כרם ושירתה כרופאה צבאית בצה"ל ובסיום השירות יצאה לארה"ב כדי לבצע מחקר הקשור ברפואת ריאות.

בנוסף לתפקידיה באיכילוב היא גם מלמדת בחוג להרדמה וטיפול נמרץ בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. תחומי עניין והעיסוק המרכזים שלה כרופאה בקשורים להיבט ההרדמתי בהשתלות כבד, השתלות ריאה, ניתוחי כבד, ושט ולבלב. בנוסף עוסקת בהכנת חולים מורכבים לפרוצדורות כירורגיות.

עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל הייתה חברת המטה לניהול כל הנושאים הקשרים בקורונה בהנהלת איכילוב וביולי 2020 הייתה במטה הרפואי שהקים פרופ' רוני גמזו, כאשר מונה לממונה על הקורונה, לניהול המאבק בנגיף.

בין מחקריה: מחקר בפיזיולוגיה ריאתית ותפקיד רצפטורים לאדנוזין בוויסות לחץ דם בריאה; המחקר נערך מטעם אוניברסיטת פנסילבניה פילדלפיה. מנגנוני האיסכמיה – רה-פרפוזיה – של הריאה ומחקר על יתר לחץ דם ריאתי. המחקרים נערכו יחד עם חוקרים מאוניברסיטאות הצמרת בארה"ב.

במהלך מגפת הקורונה בלטה פרופ' מטות בתקשורת בארץ כאשר השמיעה לא אחת עמדות עצמאיות ושונות מאלו שהציגו בכירים במשרד הבריאות. היא מרבה לפרסם פוסטים בפייסבוק ואחד מהם, מיוני 2020 היה ללא כל ספק אחד הנוגעים ללב במיוחד. היא כתבה בין השאר: "בימי הקורונה טיפלנו בעשרות חולים קשישים שהגיעו מבתי אבות וכולנו, הצוות כאחד, נחשפנו למקרים מזעזעים של הזנחה: קשישים שהגיעו עם פצעי לחץ, בעיות עור קשות, מוגבלות קשה בתנועה כתוצאה משכיבה ממושכת, בעיות בתזונה. ראינו, טיפלנו ובכינו. קודם לכן לא נחשפתי למה שמתרחש בחלק מבתי האבות בארץ ואני מודאגת".

בהמשך קראה לכל מי שהוריו שוהים במוסד לשים לב ובכל ביקור לא להתבייש, לבדוק, לשאול ולוודא שההורה שלו מקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר: "מהצוות המטפל אני מבקשת לשמור על חמלה, אנושיות. אני פונה לרשויות המוסמכות ומבקשת שימצאו פתרונות מתאימים כמו גיוס בנים ובנות שירות לאומי לשירות בבתי האבות, לבצע ביקורות אחת לתקופה מוגדרת, לקבוע בין היתר סטנדרטים ברורים של טיפולים, להקפיד על ציוד כמו מזרונים מתאימים ולמנות את אחד השרים כאחראי על בריאות והטיפול בקשישים ולהקצות לכך משאבים".

עם ההודעה על אות ההוקרה שיוענק לה פרסם איכילוב הודעת ברכה: "התרגשות וגאווה גדולה לבית החולים שלנו, הנהנה יום יום מהישגים".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' עידית מטות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  החברה האירופאית להכרדמה
תגובות