מחקרים

האם אינטרפרון-λ מגן מפני מחלת שתל-נגד-מאכסן במערכת העיכול?

שימוש באינטרפרון-λ רקומביננטי שומר על תאי הגזע של המעיים, ומגן מפני תגובת שתל-נגד-מאכסן במערכת העיכול של מטופלים שעברו השתלת מח עצם

05.10.2021, 17:57
השתלת מח עצם (צילום: אילוסטרציה)
השתלת מח עצם (צילום: אילוסטרציה)

אימונופתולוגיה ואבדן של תאי גזע של המעיים (ISC) הם הביטויים העיקריים של מחלת שתל מול מארח (GVHD) במערכת העיכול (GI), שאחראית לתמותה משמעותית לאחר השתלת מח עצם אלוגנית (BMT). עד כה, גישות למניעת GVHD התמקדו בדיכוי חיסוני.

במחקר שפורסם בכתב העת Blood מצאו החוקרים כי אינטרפרון-λ (IFN-λ; IL-28/IL-29) משמש כגורם מגן מרכזי כנגד האימונופתולוגיה של מחלת GVHD במערכת העיכול, בעיקר בתא הגזע. עכברי Ifnlr1-/- היו בעלי תגובת GI GVHD מופרזת עם תמותה עודפת, ללא תלות בתאי Paneth ובשינויים במיקרוביום.

הצמיחה של אורגנואידים של המעיים עם Ifnlr1-/- נפגעה באופן משמעותי, ומחסור ממוקד של Ifnlr1 הביא להשפעות מהותיות על תאי Lgr5+ ISC של המקבל וכן על תאי הרג טבעיים (NK). טיפול בעכברים נאיביים באמצעות אינטרלוקין-29 רקומביננטי שעבר פגילזציה ((PEG-rIL-29 הביא לשיפור במספר תאי ה-Lgr5+ ISC ולצמיחה אורגנואידית ללא תלות ב-IL-22 וב-IFN מסוג I או במערכות גנים הקשורים לפרופליפרציה ולאפופטוזיס ב-Lgr5+ ISCs.

טיפול באמצעות PEG-rIL-29 הביא לשיפור ביכולת ההישרדות ולהפחתה של חומרת ה- GVHD, ולהתפשטות מועצמת של האפיתל ולצמיחה משופרת של אורגנואידים שנגזרו מ-ISC לאחר השתלת מח עצם.

שימור רמת תאי הגזע בתגובה לטיפול בעזרת PEG-rIL-29 לאחר השתלת מח עצם אירע בנוכחות ובהיעדר איתות של IFN-λ בתאי ההרג הטבעיים של המקבל. מתברר אם כן, כי שימוש בIFN-λ הינו גישה אטרקטיבית הניתנת לבדיקה מהירה למניעת אובדן תאי ISC ואימונופתולוגיה במהלך GVHD.

מקור:  

Henden, AS et al. Blood. 2021 Aug 26;138(8):722-737. doi: 10.1182/blood.2020006375

נושאים קשורים:  מחקרים,  השתלת מח עצם,  מערכת העיכול,  תאי גזע,  אינטרפרון,  מחלת השתל נגד המאכסן
תגובות