עקרות

מדוע מתעניין ארגון הבריאות העולמי בעקרות?

ההכרה בעקרות כמחלה בעלת השלכות גם במדינות פחות מפותחות מביאה לתשומת לב חדשה לנושא

27.10.2020, 11:43
ICSI. טיפול פוריות בגברים. אילוסטרציה

בשנת 2018 הוגדרה עקרות כמחלה של מערכת הרבייה הגברית או הנשית. ההגדרה המקובלת הנה: אי הצלחה להשיג הריון לאחר 12 חודשים ומעלה של קיום יחסי מין בלתי מוגנים קבועים. ב-14 ספטמבר 2020 פרסם ארגון הבריאות העולמי עדכון מידע, המדגיש את החשיבות בהתייחסות לעקרות גם במדינות מתפתחות.

אצל הגבר, עקרות נגרמת לרוב על ידי בעיות בפליטת זרע, היעדר או רמות נמוכות של זרע, בשל צורה לא תקינה מורפולוגית של הזרע וכן תנועתיות הזרע נמוכה.

אצל האישה, עקרות עשויה להיגרם בין היתר ממגוון חריגות מן הנורמה בשחלות, ברחם, בחצוצרות או במערכת האנדוקרינית.

גישה שווה ושוויונית לטיפול בפריון נותרה אתגר ברוב המדינות; במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. טיפול בעקרות כולל מניעה, אבחון וטיפול באי פוריות, אך רק לעיתים רחוקות עקרות מקבלת תיעדוף בתוכניות לאומיות למתן שירותי בריאות כוללניים לאוכלוסייה.

עקרות משפיעה על מיליוני אנשים בגיל הפריון ברחבי העולם. ההערכות מצביעות על כך ש-48 מיליון זוגות ועוד 186 מיליון נשים וגברים שאינם נשואים סובלים מעקרות ברחבי העולם.

יותר מחמישה מיליון ילדים נולדו ברחבי העולם בסיוע טכנולוגיות מסייעות (ART) כגון הפריה חוץ גופית (IVF) מאז לידת תינוקת המבחנה הראשונה. אולם טכנולוגיות אלה עדיין אינן זמינות, אינן נגישות או שאינן בנות השגה (כלכלית) בחלקים רבים של העולם, במיוחד במדינות מתפתחות.

ארגון הבריאות העולמי מכיר בכך שמתן שירותים איכותיים לתכנון המשפחה, כולל שירותי טיפולי פוריות, הוא אחד המרכיבים המרכזיים בבריאות. מתוך הכרה בחשיבותה ובהשפעתה של העקרות על איכות חייהם ורווחתם של בני אדם בכל העולם, ארגון הבריאות העולמי מחויב לקידום הנושא בכלים העומדים לרשותו.

מקור:

Infertility Facts Sheet: WHO. Geneva. 14 September 2020.

נושאים קשורים:  עקרות,  בעיות פוריות,  מחקרים
תגובות