קורונה בישראל

מבחנה לכל כיתה: שיטת איגום חדשה לבדיקות קורונה מהירות

משרדי הביטחון והבריאות בוחנים את אמינותה של שיטת איגום חדשה המאפשרת לבדוק במבחנה אחת כ־30 דגימות שונות ועשויה להוות פתרון למוסדות החינוך

מבחנות בדיקה לנגיף הקורונה. אילוסטרציה

שיטה חדשה שתאפשר איגום כמויות גדולות של בדיקות קורונה לזיהוי נשאים, במיוחד בקרב תלמידי בתי ספר, נבחנת עתה בפיילוט על ידי משרדי הביטחון והבריאות, בליווי מכון ויצמן. כך דיווח הבוקר (ב') אודי עציון ב"כלכליסט". הפיילוט מבוצע עתה בישיבת חברון בירושלים ובכמה בתי אבות בעיר.

הניסוי מיועד לבחון את אמינותה של השיטה המאפשרת לבדוק במבחנה אחת כ־30 דגימות שונות. בדרך זאת ניתן יהיה לדגום כיתה שלמה של תלמידים, קבוצות של עובדים במפעלים, עובדי בתי אבות וכן דיירים וגם קבוצות ספורט, אבל זאת בעיקר במצב של תחלואה נמוכה. הדבר יאפשר קטיעה יעילה ומהירה של שרשראות הדבקה.

כל נבדק יעבור בדיקת מטוש PCR והדגימה שלו תיטבל במבחנה משותפת. לאחר מכן תיבדק המבחנה במעבדה. רק אם התוצאה חיובית, ייבדקו כל חברי הקבוצה בנפרד. לכל נבדק מטוש משלו שנטבל במבחנה המשותפת, שבה נוזל המשמיד את הנגיף אולם משמר את הדנ"א שלו והמערכת המפענחת אמורה לזהותו.

פיתוח השיטה מתבצע בשיתוף מעבדת הנגיפים המרכזית של משרד הבריאות, בניהולה של פרופ' אלה מנדלסון ופרופ' צבי ליבנה, לשעבר דיקן הפקולטה לביוכימיה במכון ויצמן. פרופ' ליבנה אמר: "אנחנו תולים בכך תקוות גדולות. זו שיטה שטרם יושמה בעולם בהקשר של הקורונה".

בפיילוט משתתפים כאמור 2,000 נבדקים מישיבת חברון בירושלים ומכמה בתי אבות. אם יוכח שהשיטה יעילה, ניתן להתחיל להשתמש בה בהיקף נרחב בעוד כשלושה שבועות בהתאם למדיניות משרד הבריאות. קודם לכן הופעל איגום של שמונה מבחנות בלבד.

נושאים קשורים:  שיטת איגום,  בתי ספר,  משרד הביטחון,  משרד הבריאות קורונה,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות
27.10.2020, 11:25

אין כרגע מחסור בבדיקות זמינות, מה זה יתן ? ממילא בדיקה פולשנית אינה ריאלית כבדיקת סקר קבועה בבתי הספר. נדרשת בדיקה לא פולשנית שניתן לעשות כל יומיים שלושה (רוק למשל).