חדשות

שיטה חישובית מתוחכמת חשפה מולקולות שמדרבנות הופעת פרקינסון

אנליזה חישובית-סטטיסטית מצאה מולקולות שמדרבנות פרקינסון, משפיעות על תפקודי גנים המעורבים בהופעת המחלה ויכולות להוות יעד לטיפול חדשני עתידי

רקמת מוח. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

צוות מבית הספר לרפואה "מאונט סיני" בארה"ב חשף מולקולות חדשות שמדרבנות הופעת פרקינסון. לצורך המחקר פיתח הצוות שיטה מתוחכמת של אנליזה חישובית-סטטיסטית מתוחכמת בשם multiscale gene network analysisי(MGNA). דיווח על התגלית פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Nature Communications.

בדיווח נמסר כי המולקולות שמדרבנות פרקינסון משפיעות על תפקודי גנים המעורבים בהופעת המחלה, כך שהן יכולות להוות יעד פוטנציאלי לטיפול חדשני עתידי.

שיעור נמוך ודי נדיר של מקרי פרקינסון נגרם עקב מוטציות גנטיות, ציינו מחברי המאמר. לכ-80% מהמקרים אין גורם ידוע אף על פי שקיימת הערכה שגנים מסוימים מגבירים בשיעור מסוים את הסיכון בקרב אנשים מסוימים. ההשלכות וההשפעות הביולוגיות של הגנים הללו עדיין אינן ברורות.

לצורך המחקר פותחה, כאמור, שיטה חישובית. נעשה בה שימוש כבר לפני שש שנים לבירור המנגנונים המולקולריים באלצהיימר. השיטה שוכללה מאז. החוקרים מביאים עתה בחשבון טווח רחב יותר של נתונים שלדעתם יתאימו גם למחקרים במחלות נוספות, בכלל זה בסרטן. החישוב מתבסס על נתונים גנטיים, אפי-גנטיים, טרנסקריפטומים, פתולוגיים וקליניים מתוך מאגר גדול במיוחד של דגימות רקמה.

הצוות נטל דגימות מרקמת מוח של חולי פרקינסון לאחר המוות תוך התמקדות באזור המוח בשם substantia nigra – שהוא המושפע ביותר מהמחלה. בסך הכל בוצעה האנליזה החישובית מנתונים לגבי 83 חולי פרקינסון, תוך השוואה עם 70 אנשים ללא המחלה. המחקר התמקד בגן STMN2 הנחשב כ"רגולטור" מרכזי ברשת המולקולרית הקשורה בפרקינסון והוא מבוטא בנוירונים מייצרי המעביר העצבי, דופמין.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  אנליזה חישובית,  גורמי סיכון,  חדשות,  מחקר,  אלצהיימר
תגובות