חרדה

מקורות החרדה במתבגרים הסובלים מכאב כרוני

אפיון המרכיבים החברתיים והאקדמיים של חרדה בית ספרית במתבגרים הסובלים מכאב כרוני

לימודים בכתת בית ספר (צילום: אילוסטרציה)

חרדה מבית הספר היא מחלת נפש נפוצה והרסנית בקרב נערים הסובלים מכאבים כרונים. למרות עדויות שחרדה בהקשר הבית-ספרי קשורה בחוסר תפקוד הקשור לסביבה הלימודית, אין מחקרים שבחנו את המרכיבים של חרדה זו באוכלוסיית נוער עם כאב כרוני.

במחקר השתתפו 30 נערים שסובלים מכאב כרוני, קבוצת ביקורת המותאמת לפי גיל ומין (30 נבדקים) והוריהם שמילאו שאלונים שהעריכו תפקוד וחרדה בבית הספר.

מתבגרים עם כאב כרוני דיווחו ביתר תסמינים קוגניטיביים, התנהגותיים ופסיכו-פיזילוגיים הקשור לחרדה מבית הספר בהשוואה לנבדקי ביקורת בריאים. נוער הסובל מכאב סבל גם מחרדה גדולה יותר במצבים בהם הם הוערכו באופן שלילי על ידי חבריהם לכיתה או שהם סבלו מהתנהגות תוקפנית מצד חבריהם. המחקר גם מצביע על כך שסירוב להשתתפות בפעילות בית ספרית או סירוב להגיע לבית הספר ביטאו באופן חזק חרדה התנהגותית ופסיכו-פיזיולוגית. נערים שדיווחו על קושי בתפקוד בסביבה הבית ספרית ביטאו באופן חזק חרדה קוגניטיבית וחרדה במצבים המערבים כשלון אקדמי בהשוואה לאלו שהצליחו יותר. לדעת החוקרים, גישה פרטנית שמעריכה את הסיבות ומקור החרדה (חברתי או אקדמי) יכולה להניח את התשתית להתערבויות שיעזרו לנוער הסובל מכאב כרוני.

מקור: 

Gibler R.C et al (2019). The Clinical Journal of Pain: Volume 35 - Issue 7 - p 625–632;

נושאים קשורים:  חרדה,  כאב כרוני,  מתבגרים,  מחקרים
תגובות