חדשות

עלייה במספר מקרי סרטן לימפומה שאינה הודג'קין במושתלות סיליקון לחזה

ה-FDA מדווח על 660 מקרים בשנה האחרונה | האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית מרגיע: "לנשים שעברו הגדלת חזה או שחזור שד עם משתלי שד מחוספסים מסיליקון, אין סיבה להחליפם"

שתל סיליקון. אילוסטרציה

ה-FDA פרסם ביום חמישי שעבר הודעה על כך שבשנה האחרונה חלה עלייה במקרים של BIA-ALCL – סרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין של התאים הגדולים, שנקשרת להשתלות סיליקון להגדלת שדיים. מאז 2010 ועד סוף דצמבר, מדובר ב-660 מקרים בכל העולם, 457 בארה"ב – עלייה ב-246 מקרים מדווחים רק בשנה שעברה. מבין אלה, בארה"ב דווח על תשעה מקרי מוות ובכל העולם על 16.

בעקבות זאת, סוגיית השתלים והסיכון לסוג סרטן זה תהיה אחד הנושאים המרכזיים בדיון מנתחים פלסטיקאים שיהיה במטה ה-FDA בסילבר ספרינג, מדינת מרילנד ב-26-25 בחודש מרץ הקרוב.

בדצמבר האחרון, הסוכנות לבטיחות מוצרים רפואיים בצרפת הורתה לחברת אלרגן המייצרת שתלים להוריד מהמדפים שתלים מתוצרתה שנקשרו למקרי הלימפומה.

ה-FDA הודיע שלרופאים יישלח מכתב התראה הדורש מהם לשקול סיכונים אפשריים משתלי סיליקון אלה ולהכיר את מחלת הלימפומה וסימניה כך שיוכלו לאתר נשים בסיכון למחלה.

נשים שעברו השתלות להגדלת שדיים דיווחו על תופעות לוואי ביניהן מחלות אוטואימוניות, עיוותים בשד ומקרים נדירים של סרטן. ליקויים נמצאו ברישום ובקרה על השתלים.

האיגוד לכירורגיה פלסטית בהר"י מסר בתגובה: "בעקבות ממצאי ועדות הבדיקה של רשויות הבריאות באירופה שפורסמו בעולם וגם הודעת ה-FDA אודות משתלי שד והקשר לסרטן מצא האיגוד הישראלי לנכון לפרסם הודעה זאת: לנשים שעברו הגדלת חזה או שחזור שד באמצעות משתלי שד מחוספסים מסיליקון, נכון להיום אין סיבה להחליפם.

"עם זאת, על המושתלות להיות ערניות ולגשת לרופא מומחה בכירורגיה פלסטית כאשר מורגש שינוי. רק במידה שחלפו כעשר שנים מאז הניתוח, מומלץ לגשת לבדיקה גם אם הכל בסדר. המסר המרגיע רלוונטי גם לטרנסג'נדרים שעברו ניתוח לשינוי מין שכולל הגדלת שדיים באמצעות משתלי שד מחוספסים מסיליקון".

ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד, מסר: "ידוע לנו כי משתלי שד מסיליקון קשורים לסיבוכים. אלה שהם בעלי מעטפת מחוספסת נקשרו לסרטן הנדיר מסוג לימפומה אנאפלסטית. בספטמבר 2018 שוגרו למשרד הבריאות נייר עמדה והמלצות לגבי הדרכים לשמירה על בריאותן וזכויותיהן של הנשים שעברו הגדלה או שחזור שד במשתלים מסיליקון בכלל ובעלי מרקם מחוספס בפרט.

"עמדתנו נכון לפברואר 2019 היא שניתן להמשיך להשתמש במשתלים אלה לאחר העברת מידע מלא ומקיף לנשים הפונות לרופא מומחה בכירורגיה פלסטית ומעוניינות בכך. במקביל, ניתן להציע לנשים אלו סוגים אחרים של משתלים".

נושאים קשורים:  משתלי סיליקון,  שחזור שד,  הגדלת חזה,  שתלי חזה,  חדשות,  לימפומה שאינה הודג'קין,  האיגוד לכירורגיה פלסטית,  ד"ר מאיר כהן
תגובות