חדשות

שני פרסים בינלאומיים יוענקו לרופאי א.א.ג וניתוחי ראש צוואר מרמב"ם

הפרסים יוענקו בחודש הבא בכנס האיגוד האמריקאי לכירורגיית ראש-צוואר, בעקבות פרסומן של שתי עבודות מחקר העוסקות בסרטן חלל הפה

שני רופאים-חוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה התבשרו השבוע כי זכו בפרסים בינלאומיים מטעם האיגוד האמריקאי לכירורגיית ראש-צוואר על עבודות מחקר שלהם. הפרסים יוענקו ביולי הקרוב בכנס האיגוד בניו יורק. השניים הם: מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש-צוואר, פרופסור זיו גיל וד"ר מורן עמית, סטודנט לתואר שלישי בטכניון ומתמחה במחלקה.

פרופ' זיו גיל (צילום: "רמב"ם")

פרופ' זיו גיל (צילום: "רמב"ם")

שני המחקרים עוסקים בסרטן חלל הפה – אחד הנפוצים בסוגי הסרטן - כאשר עישון, צריכת אלכוהול או הידבקות בנגיף הפפילומה האנושי הם בין הגורמים לתחלואה ותמותה ממחלה זאת.

תוצאות מחקר אחד, שבו עמד ד"ר גיל בראש צוות של עשרות חוקרים מחו"ל (ובהשתתפות ד"ר עמית), הראו כי ב-15% מהחולים עם גידולי חלל הפה תוצאות הבדיקה הפתולוגית הקלאסית אינן מדויקות דיין ויכולות "לפספס" נוכחות גרורות בצוואר. החוקרים הוכיחו, כי בבדיקה פתולוגית נוספת, המכוונת על פי תוצאות ההדמיה (סי.טי ואולטראסאונד), ניתן להבחין בנוכחות גרורות בבלוטות הלימפה, למרות שהבדיקה הראשונה לא הבחינה בהן. הוספת טיפול קרינתי לאחר הניתוח יכולה למנוע חזרה של הגידול ולהפחית את התמותה מהמחלה.

ד"ר גיל ציין, כי עשרות שנים נקבעו אופן הטיפול והסיכון לתמותה מגידולי חלל הפה על ידי מספר פרמטרים חשובים ביניהם גודל הגידול, פלישה לעצמות הלסת ונוכחות גרורות בבלוטות הלימפה. סדרת פרסומים ממחקרים שנעשו באחרונה ברמב"ם, "הוסיפו נדבך חשוב לצורך הבנתנו לגבי הטיפול המיטבי בגידולים בחלל הפה".

במחקר נוסף שהוביל פרופסור גיל (יחד עם ד"ר איברהימי מאוניברסיטת מקוויר, בסידני, אוסטרליה), הוצגה שיטה חדשה לדירוג חומרת הסרטן, שבה נלקח בחשבון גם עומק חדירת הגידול. בצוות המחקר היו רופאים-חוקרים מ-13 מדינות. הם הראו כי עומק החדירה של הגידול, ולא רק גודלו כפי שחשבו עד כה, מהווה מדד ניבוי משמעותי להתקדמות הסרטן. בעקבות ממצאים אלו יצרו החוקרים שיטת דירוג חדשה שיכולה לדעתם להביא לדיוק טוב יותר בהערכת חומרת המחלה וביכולת הרופאים להתאים את הטיפול המיטבי לחולים.

שני המאמרים על המחקרים הללו יפורסמו במקביל ב- JAMA Otolaryngology Head and Neck Surgery.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' זיו גיל,  סרטן חלל הפה,  ד"ר מורן עמית,  ניתוחי ראש וצוואר
תגובות
נורית עמית
05.11.2014, 12:05

דרך ארץ קדמה למחקר