תמותה

בונוסים לשיפור איכות הטיפול הרפואי מפחיתים תמותה?

בתקופת הפעלת תכנית Pay for performance בבתי חולים בצפון מערב אנגליה חלה ירידה גדולה בתמותה עקב מחלות שנכללו בתכנית

11.11.2012, 08:00

תכניות Pay for performance פותחו במטרה לשפר את איכות הטיפול הרפואי, והן מופעלות ברחבי העולם. הראיות ליעילותן של תכניות אלו דלות. התכנית הנחקרת ביותר, והיחידה שיש לגביה ראיות באיכות גבוהה היא תכנית Hospital Quality Incentive Demonstartionי(HQID) שהופעלה בארה"ב. לא נמצאה השפעה של הפעלת התכנית על מדדי תמותה, וב-2011 סוכם בדו"ח Cochrane כי תמריצים כלכליים אינם מובילים לשיפור תוצאות הטיפול הרפואי.

תכנית Advancing Quality היא תכנית דומה מאוד לתכנית HQID, שהופעלה במשך 18 חודשים בבתי חולים ציבוריים בצפון מערב אנגליה (אזור שבו מתגוררים 6.8 מליון איש), המספקים שירותי רפואת חירום. מדובר בתכנית הראשונה מסוג זה שהופעלה באנגליה. בתי החולים המשתתפים נדרשו לאסוף ולהציג נתונים על 28 מדדי איכות לגבי חמישה מצבים קליניים – התקפי לב, ניתוחי מעקפים, אי-ספיקת לב, ניתוחי ירכיים וברכיים ודלקת ריאות. במסגרת התכנית שולמו בונוסים לבתי חולים שהציגו מדדי איכות גבוהים יותר, או שהציגו שיפור גבוה יותר בהישגיהם לעומת תקופה קודמת. בסה"כ חולקו בונוסים בסכום של 3.2 מיליון ליש"ט לשנה. על פי החלטה משותפת של מנהלי בתי החולים, בוצעה הקצאה פנימית של הבונוסים בתוך בתי החולים למחלקות שהצטיינו בביצועיהן. הבונוסים שימשו לשיפור הטיפול הרפואי (ולא חולקו לצוות). לאחר 18 חודשים שולבו בתי החולים המשתתפים בתכנית בתכנית אחרת שהופעלה בכלל אנגליה, ובמסגרתה הופעלה מניעה של תשלומים במקום בונוסים.

האם תמריצים כלכליים מובילים לשיפור תוצאות הטיפול הרפואי? (אילוסטרציה)

האם תמריצים כלכליים מובילים לשיפור תוצאות הטיפול הרפואי? (אילוסטרציה)

במחקר זה הושוו ההבדלים בתמותת המטופלים במהלך 30 יום מקבלתם לבית החולים, במהלך 18 חודשים לפני הפעלת התכנית ו-18 חודשי הפעלתה. ההבדלים בתמותה עקב שלושה מצבים שנכללו בתכנית (התקפי לב, אי-ספיקת לב ודלקת ריאות), הושוו הן להבדלים בתמותה עקב אותם מצבים בבתי חולים אחרים באנגליה, והן להבדלים בתמותה עקב מצבים שלא נכללו בתכנית בבתי החולים שנכללו בתכנית.

במהלך הפעלת התכנית נראתה ירידה מובהקת בתמותה בבתי החולים עקב המצבים שנכללו בתכנית בבתי החולים שנכללו בה. הירידה הייתה גדולה יותר מאשר בבתי חולים אחרים באנגליה, וכן גדולה יותר מהתמותה עקב מצבים שלא נכללו בתכנית.

בבדיקת כל אחד מהמצבים שנכללו במחקר בנפרד, הירידה בתמותה נמצאה מובהקת לגבי דלקת ריאות בלבד. לגבי התקפי לב ואי-ספיקת לב נראו ירידות בלתי מובהקות. הירידה בתמותה חושבה כאקויולנטית ל-890 מקרי מוות.

החוקרים מסכמים כי הפעלת תכנית pay for performance בבתי חולים באזור מסוים באנגליה נמצאה קשורה לירידה מובהקת ומשמעותית בתמותה, אף שבארה"ב הפעלת תכנית דומה לא נמצאה קשורה לירידה בתמותה. לטענת החוקרים, הבונוסים בתכנית האנגלית היו גדולים יותר, והשקעתם של בתי החולים בפעילויות לשיפור האיכות הייתה גבוהה יותר. לא ניתן לשלול השפעה של תכניות מסוג זה על תמותת המטופלים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Sutton et al.; Reduced Mortality with Hospital Pay for Performance in England, N Engl J Med 2012; 367:1821-1828

נושאים קשורים:  תמותה,  מדדי איכות,  בונוסים,  pay for performance,  בקרת איכות,  מחקרים
תגובות